Άρθρο κ. Ανδρέα Ανδρεάδη

Αθήνα, 08-03-11

Άρθρο του προέδρου της ΠΟΞ και Α’ Αντιπροέδρου του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέα Ανδρεάδη

  Η φετινή συγκυρία για τον ελληνικό τουρισμό  είναι για την ώρα ευνοϊκή,  για λόγους άσχετους από αυτούς που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως περιεχόμενο στρατηγικής. Όμως, η Ελλάδα εξακολουθεί έχει την εικόνα και να πωλείται ως ένας  χαμηλού  κόστους προορισμός, συγκρίσιμος πιο πολύ με την Τουρκία, Αίγυπτο, Μαρόκο κλπ παρά με την Ιταλία, Ισπανία η Γαλλία. Στη διαμόρφωση αυτής της εικόνας έχουν συντελέσει  οι πολιτικές αυτόματου πιλότου που εκφράζονται και με την διαχρονική  απουσία μάρκετινγκ.

Η  εικόνα  της χώρας μας και των περιοχών της (branding), διαμορφώνεται,  είτε από τα αρνητικά γεγονότα που προβάλλονται μέσω των ΜΜΕ, είτε και  από τους μεγάλους  touroperators  που προωθούν τον μαζικό  τουρισμό.  Τα εκατοντάδες ποιοτικά και boutiqueξενοδοχεία, τα καταπληκτικά νησιά και οι πανέμορφοι οικισμοί  μας, ο πολιτισμός , η γαστρονομία μας,, η άλλη Ελλάδα δηλαδή,  παραμένουν στο περιθώριο χωρίς προώθηση και διαφήμιση. Και όμως: αυτή είναι η Ελλάδα που εάν προβάλλονταν σωστά με στρατηγική, συνέχεια και συνέπεια,  θα δημιουργούσε μία διαφορετική εικόνα και θα προσέλκυε περισσότερους  επισκέπτες  με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη.

Σε κάθε διεθνή έκθεση τουρισμού, γινόμαστε δέκτες απαξιωτικών σχολίων, ως η μόνη χώρα που εκπροσωπείται  με τόσους πολλούς  αιρετούς άρχοντες και  υπαλλήλους του Δημοσίου, των Περιφερειών  και των Δήμων. Το χειρότερο δε είναι ότι, οι άνθρωποι αυτοί, που σίγουρα έχουν καλές  προθέσεις, νομίζουν επιπλέον ότι κατέχουν το αντικείμενο και μπορούν να χαράζουν την στρατηγική της προβολής και της διαμόρφωσης της εικόνας της χώρας  η των περιοχών τους. Έτσι, εμφανίζονται τα  ευτράπελα της προβολής τουριστικών προορισμών με τις διοικητικές ονομασίες  τους (πχ WesternMacedonia, Central   Macedonia, Municipality of…  κλπ)  αντί branded names που θα προκύπτουν   μέσα από την τεχνολογία του marketing.  Σημειολογικό κι ενδεικτικό της διαχρονικής αδιαφορίας   το γεγονός ότι το   www.visitgreece.com ανήκει σε ιδιώτη, ενώ η επίσημη πολιτεία περιορίζεται   στο  www.visitgreece.gr.

Είναι πραγματικά απορίας άξιο, πως την απόλυτη αυτή αναγκαιότητα, να δημιουργήσει η χώρα μας έναν επαγγελματικό φορέα προβολής-διαφήμισης , με την συμμετοχή και του ιδιωτικού τομέα,  όπως έπραξαν όλοι σχεδόν οι ανταγωνιστές μας, αδυνατούν να συλλάβουν και να υλοποιήσουν  οι πολιτικές ηγεσίες του τουρισμού μας διαχρονικά.

Ο συνδυασμός  της άγνοιας,  της απόλυτης απραξίας και των ερασιτεχνισμών  είναι προφανές ότι δεν είναι δυνατόν να συνεχισθεί στο μέλλον. Εάν πιστέψουμε ότι μέσα στην ζώνη του Ευρώ, μπορούμε να ανταγωνισθούμε απλά ως φθηνός προορισμός  τους εντός και εκτός ευρωζώνης ανταγωνιστές  μας,   είμαστε με βεβαιότητα καταδικασμένοι.

 Η χώρα μας, παρά την διαφαινόμενη φετινή ανάκαμψη, θα εξακολουθήσει να χάνει μεσοπρόθεσμα έδαφος σε έναν από τους ελάχιστους τομείς της οικονομίας μας, όπου διαθέτει μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα.

 Ο ΣΕΤΕ  έχει καταθέσει  προτάσεις προς το αρμόδιο Υπουργείο και τους νέους περιφερειάρχες  για το τι πρέπει να γίνει τόσο σε Εθνικό όσο και σε Περιφερειακό επίπεδο για το μάρκετινγκ του ελληνικού τουρισμού.  Προτείνουμε  την άμεση δημιουργία Εταιρείας Προβολής – Διαφήμισης  μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την συμμετοχή του Υπουργείου Τουρισμού-ΕΟΤ, των Περιφερειών και του ΣΕΤΕ, στελεχωμένης από τους καλύτερους επαγγελματίες του χώρου.  Η αιτιολογία ότι δεν υπάρχουν χρήματα, δεν ευσταθεί,  διότι το  σχέδιο δεν απαιτεί  ποσά μεγαλύτερα από δέκα εκατομμύρια Ευρώ κατ’ έτος. Όταν μία αύξηση των τουριστικών μας εσόδων κατά 10% προκαλεί αύξηση στο ΑΕΠ σχεδόν κατά 1 μονάδα η 2,5 δις Ευρώ, τότε όχι απλά αξίζει αυτή η επένδυση, αλλά επιβάλλεται.

 Ο Υπουργός Τουρισμού έχει  και την γνώση  του τι πρέπει να γίνει και τις ικανότητες να το πράξει. Ας πείσει επιτέλους την Κυβέρνηση να το τολμήσει.