ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ Κ. ΓΙΑΝΝΗ Α. ΡΕΤΣΟΥ
ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΩΝ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ
ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ 32ΗΣ PHILOXENIA , ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016
Κυρία Υπουργέ, Κύροι Γενικοί Γραμματείς, Αγαπητοί συνάδελφοι, Κυρίες και κύριοι, Άλλη μία περιπετειώδης τουριστική περίοδος ολοκληρώθηκε. Με αγωνίες, με ανατροπές, με εξελίξεις που μας κράτησαν σε εγρήγορση και σε διαρκή κινητικότητα. Σε αντίθεση με άλλες χρονιές, φέτος, λόγω και των γενικότερων συγκυριών και εξελίξεων σε διεθνές επίπεδο, στην Ευρώπη και στη γεωπολιτική γειτονιά μας, είχαμε ένα αρκετά άσχημο πρώτο εξάμηνο. Η εξέλιξη της τουριστικής κίνησης μέχρι και τη μέση της τουριστικής περιόδου, μας είχε ανησυχήσει ιδιαίτερα. Βλέποντας και τους ανταγωνιστές μας προς τα δυτικά, να γεμίζουν με καταιγιστικούς ρυθμούς, με υψηλά διψήφια ποσοατά αύξησης, η αναιμική πορεία των κρατήσεων για την Ελλάδα, ανάγκασε πολλούς από εμάς να στηριχθούμε και πάλι κυρίως στις εκπτώσεις και στις ειδικές προσφορές προκειμένου να ενισχύσουμε τη ζήτηση. Μετά και την απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία, τον Ιούλιο, είδαμε σταδιακά την κατάσταση να βελτιώνεται, τα συστήματα κρατήσεών μας να «ζωντανεύουν» και τις ροές να αυξάνουν. Χωρίς αμφιβολία, το τελικό αποτέλεσμα, εξετάζοντας την εικόνα από τον Αύγουστο και μετά και μέχρι και τις αρχές Νοεμβρίου, ήταν θετικό. Υπό την έννοια ότι καταφέραμε να προσελκύσουμε μεγαλύτερους αριθμούς επισκεπτών, στους περισσότερους προορισμούς της χώρας και να επιτύχουμε καλές πληρότητες. Φυσικά, για μία ακόμη χρονιά, διαπιστώνουμε ότι οι ξενοδόχοι δώσαμε μία σκληρή μάχη για να πετύχουμε μία μάλλον «Πύρρειο» νίκη. Εν γνώσει μας. Διότι όλοι ξέρουμε καλά ότι με εκπτώσεις και με κρατήσεις τελευταίας στιγμής – οι οποίες μάλιστα, στην πλειονότητά τους, συχνά υποβοηθούνται από άλλους, εξωγενείς παράγοντες – συρρικνώνουμε τα έσοδα των επιχειρήσεων και τα οικονομικά τους αποτελέσματα. Όπως δείχνουν τα στοιχεία για τις εισπράξεις, η υστέρηση των εσόδων σε σχέση με την αύξηση των αφίξεων είναι πολύ μεγάλη. Σίγουρα, η τάση της μειωμένης κατά κεφαλήν δαπάνης από τους περισσότερους τουρίστες των παραδοσιακών μας αγορών που ταξίδεψαν, φέτος, ήταν εμφανής σε όλους τους Μεσογειακούς προορισμούς. Ωστόσο, στην Ελλάδα, αφενός μεν, η μέση δαπάνη κινήθηκε πτωτικά για μία ακόμη χρονιά και βρίσκεται, ήδη, πολύ πιο χαμηλά από την αντίστοιχη των ανταγωνιστών μας, αφετέρου δε, οι ανταγωνιστές μας, πέτυχαν πολύ καλύτερες επιδόσεις σε επίπεδο εισπράξεων. Αυτό σημαίνει ότι αυτοί οι περισσότεροι τουρίστες που ήρθαν τελικά στη χώρα μας, δεν ήταν τέτοιας οικονομικής και αγοραστικής στάθμης που να κάνουν τη διαφορά και να δώσουν μία ώθηση στα έσοδα σε καλύτερη αναλογία ως προς τον αριθμό τους. Ας μην ξεχνάμε ότι το τουριστικό προϊόν μας, φέτος, πέραν του πακέτου, ήταν πιο ακριβό για τους επισκέπτες. Αυξημένοι συντελεστές ΦΠΑ εκτός από τη διαμονή και στην εστίαση και σε βασικά καταναλωτικά προιόντα, αγαθά και υπηρεσίες, αυτά που όπως λέμε, συνθέτουν το «καλάθι» ενός τουρίστα στην Ελλάδα. Ακριβότερες μετακινήσεις και συγκοινωνίες. Πολύ ακριβότερα εισιτήρια σε Μουσεία και Αρχαιολογικοούς χώρους. Ανταγωνιστικότητα, δηλαδή, στο ναδίρ, σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό. Κυρίες και κύριοι, Εδώ υπάρχει και η άλλη, ιδιαίτερα σημαντική, διάσταση για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, που δεν θα κουράζομαι να επαναλαμβάνω, σε κάθε ευκαιρία. Γεμάτα ξενοδοχεία, δεν σημαίνει απαραίτητα και γεμάτα ταμεία… Ακόμα και οι επιχειρήσεις που – ακριβώς λόγω αυτού του καλύτερου κλεισίματος της περιόδου – πέτυχαν να αυξήσουν τους τζίρους τους, τι θα δουν τελικά να μένει στα ταμεία τους; Να θυμίσω ξανά τις πρόσθετες φορολογικές και άλλες επιβαρύνσεις που ενέσκηψαν στην πλάτη των τουριστικών επιχειρήσεων, το τελευταίο 18μηνο; Το που έφθασαν οι συντελεστές ΦΠΑ; Τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ; Την αύξηση της φορολογίας γενικά των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών, τις προκαταβολές φόρου; Το εργατικό κόστος; Τα λειτουργικά έξοδα; Όποιος λοιπόν σπεύδει να αποδίδει στους ξενοδόχους μεγάλα έσοδα, καλό θα είναι να συγκρίνει πρώτα, τις υποχρεώσεις που είχε μία ξενοδοχειακή επιχείρηση πέρυσι τον Σεπτέμβριο και τις υποχρεώσεις που έχει σήμερα. Κανένας άλλος κλάδος δεν έχει επιβαρυνθεί, συνολικά, περισσότερο από ό,τι τα ξενοδοχεία, φέτος, αυτό το λέμε και το υποστηρίζουμε με απόλυτη βεβαιότητα. Και ειδικά για τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας και αυτά που λειτουργούν και τη χειμερινή περίοδο, ο βαθμός επιβάρυνσης είναι ακόμα επαχθέστερος. Φυσικά, δεν τελειώνει εδώ η λίστα. Από την 1η Ιανουαρίου του 2018, τουλάχιστον όπως ξέρουμε μέχρι σήμερα, έρχεται και το Τέλος Διανυκτέρευσης. Ενα νέο «χαράτσι» απευθείας στον πελάτη, ξένο ή Έλληνα και ένα ακόμα άμεσο και ισχυρό πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα του ξενοδοχειακού μας προϊόντος. Ήδη, όπως είδαμε και στο Λονδίνο, την περασμένη εβδομάδα, οι touroperatorsσυζητούν επίμονα για το ποιος θα επιβαρυνθεί τελικά με αυτόν τον νέο φόρο προκειμένου να περιοριστεί όσο το δυνατόν λιγότερο ο πελάτης: Οι ίδιοι ή οι ξενοδόχοι; Πόσο ο ένας και πόσο ο άλλος; Ξεκινούν, δηλαδή, μία συζήτηση, με δεδομένο ότι το πρόσθετο αυτό κόστος, δεν πρέπει να περάσει εξ’ ολοκλήρου στους επισκέπτες. Και το ερώτημα που μας απασχολεί και οφείλει να μας απασχολεί όλους μας, είναι πως θα γίνει αυτό; Και πως θα πάμε τελικά, σε λίγους μήνες, να διαπραγματευτούμε τα συμβόλαια για το 2018; Το άλλο μείζον ερώτημα είναι το γιατί πρέπει ο τουρισμός πάλι να να επιβαρυνθεί σε τέτοιο βαθμό, την ώρα που δίπλα μας, σε όλη την Ελλάδα, δεκάδες χιλιάδες σπίτια νοικιάζονται ανεξέλεγκτα, αφορολόγητα και συστηματικά; Γιατί να πληρώσει πάλι ο τουρισμός τα τουλάχιστον 280 εκατ. ευρώ – και είναι μάλλον συντηρητική η εκτίμηση αυτή – που χάνει το κράτος, κάθε χρόνο, από τα διαφυγόντα έσοδα αυτής της παραοικονομίας, η οποία πάνω από έναν χρόνο τώρα, φαίνεται ότι απολαμβάνει μίας παράξενης «ασυλίας»; Κυρία Υπουργέ, θα πιέσουμε για την αποτροπή αυτού του Τέλους μέχρι… τέλους. Και σας θέλουμε σύμμαχο και συμπαραστάτη σε αυτήν την προσπάθεια. Δεν θα ήθελα να κουράσω άλλο και επιγραμματικά θέτω τα βασικά ζητήματα που μας απασχολούν αυτό το διάστημα: – Αναπτυξιακό και επενδυτικό περιβάλλον, ικανό να υποστηρίξει και να ενθαρρύνει τις επενδύσεις που απαιτούνται για να πετύχουμε τους στόχους μας, όπως αυτοί προδιαγράφονται από τον Οδικό Χάρτη 2021, ακόμα δεν υπάρχει. Ούτε καν φαίνεται στον ορίζοντα. Με υπερφορολόγηση, έλλειψη ρευστότητας, «ομηρία» λόγω κόκκινων δανείων, μη προσβάσιμο χρηματοπιστωτικό σύστημα, η ελληνική ξενοδοχειακή επιχειρηματικότητα δεν έχει ούτε προοπτική, ούτε ουσιαστικές δυνατότητες βελτίωσης και αναβάθμισης. – Η διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος, το οποίο αποτελεί την κύρια πηγή αρνητικών εικόνων και εντυπώσεων για σειρά προορισμών και για όλη τη χώρα, εν γένει, παραμένει άπιαστος στόχος. Δεν αρκεί να προσπαθούμε να κρύψουμε κάτω από το χαλί την κατάσταση και να προσπαθούμε να πείσουμε ότι όλα είναι καλά και διαχειρίσιμα. Η κατάσταση στα νησιά είναι εκρηκτική – κάθε μέρα ακούμε και διαβάζουμε για ένταση και επεισόδια – και πρέπει επιτέλους να βρεθούν οριστικές λύσεις. Υπάρχουν προτάσεις, υπάρχουν επιλογές. Πολιτική βούληση, δεν βλέπουμε. – Τα νησιά και οι προορισμοί που έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες πιέσεις από το προσφυγικό, χρειάζονται εξακολουθητικά στήριξη και δραστικά μέτρα ενίσχυσής τους. Με διευκολύνσεις και ευεργετικά μέτρα για την αγορά και τις επιχειρήσεις, όσο και σε επίπεδο προβολής και marketing. – Με τις θεωρήσεις, τουλάχιστον στη Ρωσία, τα κατάφεραν καλά, από τον Ιούλιο και μετά, οι υπηρεσίες των Προξενείων μας. Από το χείλος της καταστροφής τον Μάιο, φθάσαμε να είμαστε υπόδειγμα στη ζώνη Σένγκεν, τον Αύγουστο. Ωστόσο, λόγω και των αλλαγών στην ηγεσία του ΥΠΕΞ, πρέπει να διασφαλιστεί, πρώτον, ότι αυτό το επίπεδο αποτελεσματικότητας θα συνεχιστεί αδιατάρακτο και δεύτερον, ότι αυτό το επιτυχημένο μοντέλο θα εφαρμοστεί και σε άλλες αγορές μεγάλου ενδιαφέροντος για τον τουρισμό μας. – Η χώρα χρειάζεται συστηματική, στοχευμένη και καλά μελετημένη προβολή. Πρέπει να συντονιστούμε, να συνεργαστούμε και να συνδυάσουμε δυνάμεις και πόρους, προς αυτήν την κατεύθυνση. Η Πολιτεία πρέπει να εμπιστευθεί και να αφουγκραστεί την αγορά και η αγορά, πρέπει να υποστηρίξει και να συμβουλεύσει σωστά την Πολιτεία. Δεν υπάρχει άλλο δρόμος, από τη συνεργασία και τη συνεννόηση. Και καλό θα ήταν να υλοποιηθεί και η δέσμευση του Πρωθυπουργού, από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΤΕ, τον Μάιο, ότι τα κονδύλια για προβολή του Τουρισμού, θα διπλασιαστούν. – Ελπίζουμε ότι η κατάσταση στα περιφερειακά αεροδρόμια θα βελτιωθεί, έγκαιρα, πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου, με την ανάληψη της διαχερίσής τους από τη Fraport. Ελπίζουμε επίσης, ότι οι υποδομές σε λιμάνια και σε προορισμούς υποδοχής κρουαζιερόπλοιων, θα έχουν ανάλογη τύχη. Ολοκληρώνοντας, κυρία Υπουργέ, θα ήθελα να θέσω με έμφαση το θέμα του εσωτερικού τουρισμού. Είναι επιτακτική η ανάγκη να βρεθούν τρόποι να τονωθεί ο εσωτερικός τουρισμός, από τον οποίο ζουν σε μεγάλο βαθμό, πολλές περιοχές και προορισμοί της χώρας, ιδίως στην ηπειρωτική Ελλάδα. Η ΠΟΞ έχει από καιρού καταθέσει σχετικές προτάσεις και είναι έτοιμη να τις συζητήσει μαζί σας, με στόχο να καταλήξουμε σε ένα πλέγμα πρωτοβουλιών και κινήτρων που θα βοηθήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Δεν σας κρύβω ότι ανησυχούμε πολύ από τις αναφορές και τις πληροφορίες ότι επίκειται περαιτέρω συρρίκνωση των Προγραμμάτων Κοινωνικού Τουρισμού, μέσω περικοπών ή και κατάργης των σχετικών επιδομάτων και παροχών, για μεγάλο αριθμό δικαιούχων. Τα Προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού, δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προυπολογισμό, υποστηρίζονται από τις εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων και αποτελόυν ένα ύστατο στήριγμα για εκατοντάδες επιχειρήσεις και για δεκάδες χιλιάδες συμπολίτες μας. Κυρίες και κύριοι, Αγαπητοί συνάδελφοι, Ο ξενοδοχειακός κόσμος – ξενοδόχοι και εργαζόμενοι – είναι ενωμένος και συστρατευμένος στην προσπάθεια για να επιστρέψουμε στην ανάπτυξη, για να πάμε τον Ελληνικό Τουρισμό πιο ψηλά και πιο μακριά. Πρέπει, όλοι μαζί, να κτίσουμε την επόμενη μέρα του Ελληνικού Τουρισμού. Να τον βοηθήσουμε να αλλάξει σελίδα και να στηρίζεται στις δικές του δυνάμεις, πέρα από συγκυρίες, καταστάσεις «τελευταίας στιγμής» και έκτακτες εξελίξεις. Να στέκεται στα πόδια του και να διαμορφώνει ο ίδιος την πορεία του. Χρειάζεται σοβαρότητα, εξωστρέφεια, δυναμισμός και πάνω από όλα, στρατηγική. Παρά τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες, συνεχίζουμε να παλεύουμε για το καλύτερο, με αισιοδοξία, με συνεργασία και με επιμονή. Σας ευχαριστώ πολύ.1
Σταδίου 24, 105 64, Αθήνα
Τηλ.: 210-3312535–6
Fax: 210-3230636
E- mail : info@hhf.gr